Kranial Nevraljiler (Trigeminal Nevralji, Sfenopalatin Nevralji, Oksipital Nevralji, Postherpetik Nevralji)

Headache1.jpg
  • Trigeminal Nevralji
    • Ağrı, batıcı, vurucu ya da elektrik çarpması gibi ve çok şiddetlidir. Saniyeler ile 2 dakika arasında sürer.
    • Genellikle tek taraflı ve 5. sinirin üç dalından özellikle 2. ve 3. dal dağılımındadır.
    • Yüzde ve çenede uyarıların ağrıyı ortaya çıkardığı tetikleyici noktalar bulunmaktadır. Uyarıcılar, konuşma, çiğneme, yüz yıkama, diş fırçalama, traş olma, yüz hareketleri ve soğuk hava olabilir.
    • Yaklaşık % 50’sinde en az 6 ay içerisinde spontan düzelme gözlenir.
    • Tedavisinde Girişimsel Ağrı Tedavileri kullanılır.
  • Sfenopalatin Nevralji
    • Yüzün orta tarafı, göz arkası bölge, üst çene, dişler, burun, yumuşak damak, şakak ve boyuna yayılır. Tek taraflıdır. Nevraljiform ağrı vardır.
    • Belirgin bir tetikleyici etken yoktur. Göz yaşarması, burun akması, tükürük salgısının artması, burun tıkanıklığı gibi bulgular eşlik eder.
    • Medikal tedavisi trigeminal nevralji tedavisine benzer. Medikal tedavinin yeterli olmadığı durumlarda burun içinden lokal anestetik sprey ile ganglion blokajı, sfenopalatin ganglion blokajı uygulanabilir.
  • Oksipital Nevralji
    • Boyun travmaları veya dejeneratif durumlardan sonra 2. Ve 3. Boyun omurlarında çıkan oksipital sinir dağılımında şiddetli nevraljiform ağrılar ortaya çıkabilir.
    • Kafa derisinin arka yüzü, oksiput, buradan boynun üst yanı ve şakağa, göz çevresi bölgelerine yayılan, sürekli yanma, bıçak saplanması, elektrik çarpması tarzında ağrılar ortaya çıkar. Gerilim bas ağrısı ve migren ve benzeri primer baş ağrıları ile karışabilir.
    • Tanı ve tedavisinde oksipital sinir bloğu uygulanmalıdır.
  • Post Herpetik Nevralji
    • Zona atağından sonra ağrının devam etmesi sonucu tanısı konur. Yüz bölgesinde genellikle trigeminal siniri ve özellikle de göz etrafını besleyen sinirleri (oftalmik dalı) tutar. Genellikle 60 yaşın üzerinde görülür. Şiddetli sürekli, inatçı, yanma tarzında, yırtılma tarzında ve zonklama tarzında ağrı vardır. Ağrı tıraş olma, yüz yıkama, bölgeye soğuk uygulama gibi etkenlerle tetiklenir.
    • Vücudun sırt, bel veya omuz kısmında ortaya çıkan Zona sonrası kalıcı/uzamış ağrı görülebilmektedir. Bu bölgelere Lokal anestezik enjeksiyonları, ağrı algısını düzenleyen kremler ve girişimsel yöntemler ile tedavi seçenekleri vardır.