KÜME BAŞ AĞRISI

kume-bas-agrisi.jpg
  • Küme baş ağrısı göz çevresinde veya arkasında görülen, tek taraflı çok şiddetli bir baş ağrısıdır. 20-40 yaş arası erkeklerde daha sık ortaya çıkar.. Toplumda görülme sıklığı yaklaşık % 0,4 tür.
  • Ağrı ataklar şeklinde gelir.
  • Genellikle uyuduktan 3-5 saat sonra ya da sabah saatlerinde, hemen her gün belirli bir zamanda başlar. Günde 1-8 kez tekrarlayabilir. Çok şiddetli olan bu ağrı krizleri 15 dakika – 3 saat arası sürer.
  • Ağrı tek taraflıdır ve çok şiddetlidir.
  • En çok göz çevresinde, gözün arkasında, şakakta hissedilir. Ağrı batar, oyulur özelliktedir.
  • Baş ağrısı ile birlikte gözde kızarma, kanlanma, yaşarma, burun akıntısı ve tıkanıklığı, alında ve yüzde terleme, göz kapağında şişme ve göz kapağı düşüklüğü bulunabilir.
  • Bundan sonra hasta dakikalar içinde yeniden rahatlamaya başlar. Bu ataklar günde bir veya birçok kere görülebileceği gibi günaşırı da olabilir.
  • Küme baş ağrısı birkaç hafta ile aylar sürebilen krizler şeklinde de görülebilir. Arada birkaç ay süren krizsiz dönem vardır. Krizler sıklıkla 4-8 hafta sürer. 1 haftadan 12 aya kadar da değişebilmektedir.
  • Tedavisinde ataklar sırasında ağrının şiddetini azaltmak ve yeni atakların oluşmasını engellemek için ilaçlar kullanılır. Ayrıca sfenopalatin gangliyon blokajı ve stellar gangliyon blokajı gibi çeşitli sinir blokları da uygulanabilir.
  • Küme periyotları esnasında parlak ışıktan, alkolden, sinirlenmekten, strese yol açacak davranışlardan ve heyecandan kaçınılmalıdır. Bunlar atakları şiddetlendirebilir.
  • Alkol ve sigara tüketimi küme baş ağrısı ataklarının sıklık ve şiddetini arttırabilir.